Farkast kiáltunk és inzulinrezisztenciát okozunk

Miért ne egyél ötször egy nap – 2. rész

2019. szeptember 25. - dr. Farkas Kitti

Csaknem egy éve annak, hogy a blogomon először érveltem a napi háromszori étkezés mellett, illetve a napi ötszöri étkezés ellen. Még most is rengetegen csodálkoznak rá, amikor ezt mondom, de szerencsére egyre több fogyni vágyót sikerül meggyőzni arról, hogy a „sokszor keveset” elve helytelen. Most három részben szedtem össze a napi háromszori étkezés melletti szakmai érveket. Az elsőben bemutattam, hogy a napi három étkezés igazodik leginkább az anyagcserénk természetes működéséhez, az alábbiakban pedig arról írok, hogy éppen ezért a fogyni vágyóknak sem jó, ha sokétkezéses diétát választanak. 

Ha a fogyás a cél, akkor a napi többszöri étkezés inkább hátrányos.

A „sokszor keveset” elv hívei abból indulnak ki, hogy pörgetni kell az anyagcserét, valamint úgy vélik, ha többször eszünk egy nap és állandóan dolgoztatjuk a szervezetünket, akkor kevésbé leszünk éhesek.

Ezzel az egyik probléma, hogy az állandóan dolgoztatással kimerítjük a szervezetünket, így az előbb-utóbb kezd érzéketlen lenni az inzulinra, így viszont képtelen lesz elegendő tápanyaghoz jutni. Ez az út vezet az inzulinrezisztenciához. Folyamatosan kihívjuk az inzulint, hogy segítsen a tápláléknak a sejtekbe jutni, a hasnyálmirigyünket állandóan dolgoztatjuk, hogy inzulint termeljen. Közben a sejtek inzulin érzékenysége romlik, így az elfogyasztott tápanyag nem tud a sejtbe kerülni, hanem zsírként fog raktározódni.

A Mayo Clinic az Egyesült Államok vezető egészségügyi centruma egyenesen a cukorbetegek diétáját aljánlja mindenkinek, aki fogyni szeretne:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/diabetes/in-depth/diabetes-diet/art-20044295

Azt mondja, hogy a cukorbetegek diétája a legjobb mindenkinek, aki fogyni szeretne. Egészséges és biztonságos módszer, meghatározott mennyiségben tartalmazza a legegészségesebb élelmiszereket és hangsúlyt helyez a rendszeres időközökkel való étkezésre. Ez nagyon fontos ahhoz, hogy kiegyensúlyozott legyen a vércukorszintünk. Amennyiben többször, ill. össze-vissza eszünk, az hirtelen vércukorszint ingadozásokat okoz, aminek súlyos következményei lehetnek mind rövid, mind hosszú távon. Kiegyensúlyozott vércukorszintet biztosít, ha egészségesen és rendszeres időközökkel táplálkozol. Ehhez a legalkalmasabb a napi 3 étkezést javasló diéta, ami segít abban hogy a tested által termelt inzulint a lehető legjobban tudd hasznosítani. 

A másik probléma, hogy a gyakori étkezéssel csökkentett étvágy nem más, mint tüneti kezelés, a probléma elfedése, szőnyeg alá söprése, ami miatt később még nagyobb lehet gond. Mert ugyan ideig-óráig nem leszünk éhesek, hiszen állandóan eszünk, de később már így is jelentkezni fog az éhségérzet. Egyszer csak ott találjuk magunkat, hogy 3 óráról 3 órára élünk, és már alig várjuk a következő étkezést, mert olyan éhesek vagyunk. Ez nem jó.

_ooo0454_1.jpg

Ezzel szemben, ha napi 3 alkalommal és jó tápanyagösszetétellel táplálkozunk, akkor kiegyensúlyozott lesz az inzulinszintünk.

Ennek két eredménye lesz. Az egyik, hogy valójában épp így nem leszünk farkaséhesek. A másik pedig, hogy két étkezés között hagyjuk a testünket zsírt égetni, hiszen ez történik akkor, amikor a testünk inzulinszintje alacsony. Ha tehát fogyni akarunk, jobb testösszetételt elérni, vagy csak a súlyunkat optimálisan és egészségesen tartani, akkor a napi háromszori étkezés a jobb.

Ráadásul a tartós fogyáshoz inzulinra érzékeny sejtek kellenek, ezért ne fárasszuk ki őket az állandó alacsony intenzitású munkával (sok kis étkezéssel). Ez a testünk tápanyagfeldolgozását fokozatosan, szinte észrevétlenül rontja. Dolgozzanak a sejtek egy nap csak háromszor, de akkor rendesen.

Végül pedig egy megjegyzés: félreértés ne essék, főleg sportos életmód mellett, egy jól összeállított, sokétkezéses étrenddel nem lehetetlen a testsúlycsökkentés. Mindig lesznek egyedi esetek, mindig lesznek olyanok, akiknek beválik a napi ötszöri vagy többszöri étkezés, de nagy esetszámot tekintve a napi háromszori étkezés jobb. Ezt támasztja alá minden, amit ma a fogyás élettanáról tudunk.

Inzulinrezisztenseknek is ajánlott a háromszori ékezés? Igen, ha az állapot javítása és nem a tünetek csökkentése a cél.

Erről bővebben írtam itt: Inzulinrezisztencia esetén se egyél ötször egy nap!

Az Alakorvoslás Program egy egyedülálló fogyókúrás módszer, amelyet dr. Farkas Kitti dolgozott ki. Újszerű megközelítéssel, tudományos háttérrel és különleges, csak a program keretében kapható természetes táplálék kiegészítőkkel segít a fogyásban. Csatlakozz az Alakorvoslás programhoz, tanuld újra, amit a fogyásról tudsz és érd el azt az alakot, amit mindig is szerettél volna.

Szeretnél te is végre lefogyni? Csatlakozz itt és kezdd el még ma: https://alakorvoslas.hu/alakorvoslas

Szeretnél többet megtudni az Alakorvoslás Programról? Kattints ide: www.alakorvoslas.hu 

A bejegyzés trackback címe:

https://alakorvoslas.blog.hu/api/trackback/id/tr715138034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

droid_ 2019.09.25. 11:57:56

A hivatkozott cikk semmit nem ír arról,hogy a napi rendszeres 5 étkezés rossz lenne. Sőt a 3 fő alkalom mellett felsorolja a snack kategóriát is. És persze nem tudományos eredményeket közöl hanem maximum ismeretterjesztés szintjén van.

Attilajukkaja 2019.09.25. 12:19:46

Mi van akkor, ha már IR vagy? Akkor is ellenzed a napi ötszörös, kis adagokban történő étkezést?

Attilajukkaja 2019.09.25. 12:23:05

Bocsi, látom, már megválaszoltad a kérdést. :o)