Szülés után újra formában

2019. március 31. - dr. Farkas Kitti

Alig pár hete annak, hogy megszülettek ikergyermekeim, Liza és Matyi. Nagyon érdekes megtapasztalni személyesen, mindazt, amit orvosként tudok, illetve amit férjemtől és az édesapámtól szülész-nőgyógyászként valamint édesanyámtól gyermekorvosként hallok. Összefoglalom nektek a legfontosabb tudnivalókat a szülés utáni regeneráció témakörben, tulajdonképpen első kézből.

Meghatározó a szülésig megtett út

Először is az egyik legfontosabb tényező a szülés utáni időszakban, hogy mennyire figyeltünk oda magunkra a várandósság időszakában. Az anya fizikai állapota ugyanis nagyban meghatározza, milyen ütemben és mértékben tud a szervezet regenerálódni a szülést követően. A terhesség ideje alatt az ideális súlygyarapodás könnyebb, nagyobb pedig nehezebb felépülést vetít előre. Minél többet hízunk, annál nehezebb visszafordítani a folyamatot, gondoljunk például a „bőrrepedésekre”, amelyeket szinte lehetetlen eltüntetni. Ha a kismama a terhesség alatt is helyesen táplálkozik és sokat mozog, akkor aktívabb, energikusabb lesz a szülés után is.

ala_8746_1.jpg

6 hétig nem ajánlott a diéta

Másodszor, ahogy már korábban is írtam itt a blogon, a várandósság, a szülés, majd az azt követő időszak a plusz kilók szempontjából sorsdöntő lehet egy nő életében. Sokunknál innen indulnak vagy kezdenek fokozódni a súlyproblémák, ám ésszerű táplálkozással ezek is elháríthatók.

A szoptatás időszakában is több figyelmet kell szentelnünk arra, hogy mit eszünk. A rendszeres, változatos, kiegyensúlyozott étkezés ilyenkor fontosabb, mint valaha. De nem szabad túlzásba esni! Nem kell túlenned magad, hogy biztosan legyen tejed. Hidd el, a normál táplálkozás is bőven elég lesz!

Kiemelten fontos ilyenkor a megfelelő fehérje-, rost-, vitamin bevitel, a szénhidrátbevitel kontrollja, így a finomított szénhidrátok és üres kalóriák kerülése. A legjobbat akkor tesszük a babánknak és magunknak, ha minél természetesebb ételeket fogyasztunk. Sétáljatok el a piacra és vásároljatok ott be, ne a „mindenmentes” megoldásokat keressétek. Nem arra van szükség, hanem értékes tápanyagokra, vitaminokra.

A gyors testi regeneráció általában 6-8 hét alatt lezajlik, rutinszerű szülést követően. A regenerálódást nehezíti, hogy a kisbaba folyamatosan kalciumot von el az anyuka szervezetétől. Fontos tehát a kalciumban is dús táplálkozás a szoptatás alatt.

És hogy mi a helyzet ilyenkor a diétával? Teljesen érthető ha a szoptatás időszakában a lehető legjobban szeretnéd ellátni a gyermeked, de az is, ha szeretnéd minél előbb a várandósságod előtti formád visszaszerezni. A kettő nem zárja ki egymást. Jól kell enni és szakszerű étrendet követni. A diétázást azonban a szülés után 6 hét elteltével ajánlom csak elkezdeni. Akkor is gondosan figyeljünk a szoptatás miatti extra energiaszükségletre. A cél az egyensúly legyen, hogy a szoptatás alatt mindent megkapjon a kisbabád és te is, de közben a tested is regenerálódjon, és visszaszerezd az alakod.

Lelkileg is egyenesbe kell jönni

A gyermek születése amellett, hogy nagy öröm, rengeteg teendővel és felelősséggel jár, hatalmas változás az életünkben, ami lelki teherként hárulhat ránk. Az emiatt érzett izgalom, a megfelelési kényszer, a fáradtság, valamint éjszakai ébredések megterhelik az anyuka szervezetét, így hasznos, ha napszaktól függetlenül a babához igazodva alszunk. A lelki regeneráció ugyanis fontos része, hogy a fáradtságot, levertséget ne hagyjuk elfajulni. Ki kell törni az esetleges rosszkedvből, nehogy gyermekágyi depresszióvá alakuljon.

Sokan sajnos abba a csapdába esnek, hogy kizárólag anyaként gondolnak magukra, holott nem kell feladnunk a korábbi mivoltunkat sem. A jó lelki állapot gyors regenerációt és vonzó megjelenést biztosít. Fontos megőrizni az önbizalmat, a párkapcsolatban a vonzódást, a szexuális élet minőségét a szülés után is.55606162_321112611938519_8251439702482092032_n.jpg

Végül, de elsősorban: mozgás!

Sport, sport, sport a szülés után is! Minimum heti három alkalommal, 45 perc. Ez mind a testi, mind a lelki regenerációhoz hozzájárul. A szülés utáni regeneráció üteme attól függ, mennyire voltunk aktívak a várandósság alatt. Én pár héttel a szülés után újra sportcipőt húztam és mozogtam óvatosan egy picit, amíg a gyerekek aludtak.

Arra biztatlak titeket, hogy sportoljatok, legyetek aktívak, mert ezzel jót tesztek magatoknak és így a párkapcsolatotoknak és a gyerekeiteknek is. Nem tőlük vesztek el időt, magatokért és értük is tesztek, ha mozogtok!

Az Alakorvoslás Kismama Programja dr. Farkas Béla szülész-nőgyógyász főorvos és dr. Csermely Gyula szülész-nőgyógyász főorvos, magzati ultrahang specialista szakmai segítségével készült. A természetes összetevőkből álló táplálékkiegészítő termékeink fogyasztása a megfelelő fehérje bevitelről gondoskodik. A preload mechanizmus a kiegyensúlyozott vércukorszintet biztosítja.

Az Alakorvoslás Kismama Programról további információkat találsz itt: https://alakorvoslas.hu/oldal/kismama-program

A bejegyzés trackback címe:

https://alakorvoslas.blog.hu/api/trackback/id/tr9014729885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.