Nulldiéták: sok éhezés, semmiért

2018. április 02. - dr. Farkas Kitti

Orvosként gyakran találkozom azzal a jelenséggel, ha valaki gyorsan akar lefogyni, akkor egyszerűen éhezteti magát. A koplalás azonban a lehető legrosszabb módszer, iszonyatosan megterheli a szervezetünket, eredménye pedig nem lesz: az éhezés után jóval többet fogunk visszahízni, mint amennyit lefogytunk.

Számos szakmai állásfoglalás, kampány és ismeretterjesztő cikk hívta fel a figyelmet arra, hogy ezek fogyókúrák életveszélyesek, vannak olyanok, akik továbbra is a teljes koplalásra esküsznek.

shutterstock_37122325.jpg

Ebbe a körbe sorolható a nullkalóriás étrend, az úgynevezett víz-diéta, valamint ezek különböző továbbfejlesztései, a méregtelenítő és léböjt-kúrák, amelyek során szilárd táplálékot nem lehet fogyasztani, csak a folyadékbevitel megengedett. A legdurvább esetben a résztvevők csak vizet, gyógyteákat, esetleg leveseket fogyasztanak. A megengedőbb változatokban lehet „nullkalóriás” zöldségeket, illetve különféle táplálékhelyettesítő porokat, gyümölcs- és zöldségleveket, valamint turmixokat fogyasztani.

Ezekkel a fogyókúrákkal rövidtávon természetesen jól lehet súlyt veszíteni, de nagyon veszélyesek. Az önként vállalt éhezés legnépszerűbb időszakában, az 1970-es években, csak az Egyesült Államokban több mint 60 ilyen fogyókúrával kapcsolatos halálesetet gyűjtöttek össze és dokumentáltak.

shutterstock_367721672.jpg

A diéta veszélyei:

  • Ha egyáltalán nem viszünk be energiát a szervezetünkbe, akkor előbb fáradtak és tehetetlenek leszünk, majd egy idő után a szerveink leállását is fenyegetjük, hiszen azok működéshez is energia szükséges.
  • A koplalás tönkrevághatjuk a gyomrunkat (gyomorfekély is kialakulhat), a vesénket, az idegrendszerünket, valamint az emésztőrendszerünket és végső soron a teljes anyagcserénket. Hosszú időbe telik majd mire mindezt helyre lehet állítani.
  • Ahogy már egy korábbi posztban is írtam, táplálékmegvonás esetén először nem a zsírraktárakat kezdi el lebontani a szervezetünk, hanem a fehérjét. Vagyis nem fogyni fogunk, hanem elsősorban izomvesztést szenvedünk el, és legyengül a testünk.
  • A fehérjebevitel teljes hiányában a szívizom fehérje is áldozatul eshet a koplalásnak, ami akár szívritmuszavarhoz vezethet.
  • Az éhezés következtében vitamin-, nyomelem- és ásványianyag-hiány lép fel, leépül az immunrendszerünk, így védtelenebbé válunk a betegségekkel szemben.

Nem szabad bedőlni azoknak a véleményeknek, amelyek szerint ilyen kúrák javítják az anyagcserét, valamint tehermentesítik és méregtelenítik szervezetünket. Azoknak sem, melyek szerint a hátrányok ellenére a fogyás szempontjából a nulldiéta a halálbiztos módszer.

Szerintem ez inkább a biztos halál. Semmiképpen ne próbáld ki!

Az utóbbi évtizedben ezek miatt a nulldiéta kikerült az orvosi kezelési formák közül, napjainkban már csak 5-800 kalóriás, rövidtávú testsúlycsökkentő programokat végeznek, legtöbbször a hosszú távú diéta bevezetésére. Ha ez egészségügyi kontroll alatt történik, teljesen biztonságos, és egy gyors lökést ad a hosszú távú fogyás programhoz.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://alakorvoslas.blog.hu/api/trackback/id/tr6513800866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.