Mire jó a paleo?

2018. március 29. - dr. Farkas Kitti

Tartós fogyásra semmiképp.

A paleolit (vagy röviden: paleo) étrend ugyanis nem annyira diéta, mint inkább táplálkozási irányzat, egyfajta életmód.

shutterstock_717332968.jpg

A paleo jól kitalált ideológiával rendelkezik. Alapgondolata, hogy az emberi szervezet számára a kőkorszaki (paleolitikumi) táplálkozás a legmegfelelőbb, mert a földművelés és a civilizáció kialakulása óta eltelt néhány ezer év nem volt elég ahhoz, hogy a testünk átálljon a termesztett élelmiszerek problémamentes feldolgozására. Így a paleo hívei szerint a legtöbb megbetegedést az olyan helytelen, nem természetes táplálékok okozzák, mint a gabonafélék, a tejtermékek vagy a keményítőtartalmú ételek (burgonya, rizs, stb). Ebből kiindulva a legjobb az, ha visszatérünk a kőkorszakba és az akkor élt, vadászó-gyűjtögető ember szokásainak megfelelően főleg húst, zöldségféléket, magvakat és gyümölcsöket eszünk.

Mindez kellően provokatív ahhoz, hogy sokan felfigyeljenek rá, így a paleo az utóbbi évtizedek egyik legtöbbet propagált táplálkozási irányzatává vált és valóságos iparág épült rá. Könyvek, magazinok, internetes oldalak tucatjai hirdetik a paleo ételeket, amelyeket ma már külön jelzéssel ellátva vásárolhatunk meg a boltokban és az éttermekben.

A paleo tehát jó üzlet, de diétának helytelen. A kezdeti időszakban – mint a legtöbb divatos fogyókúrának – van látványos hatása, mivel a burgonya, a gabonafélék vagy a rizs mellőzése miatt drasztikusan csökken a szénhidrátbevitel. Ugyanakkor a paleo étrend esetében sem ismerünk olyan hosszú távú vizsgálatot, mely bizonyítaná, hogy a módszer tartós fogyáshoz vezet. Számtalan beszámoló szól viszont arról, hogy a kezdeti gyors súlyvesztés után bekövetkezik a jojó effektus, azaz a leadott kilók gyorsan visszajönnek.

shutterstock_306377015.jpg

A diéta hátrányai:

  • A drasztikusan alacsony szénhidrátbevitel, fáradtságot, koncentrációhiányt, alvási zavarokat okozhat.
  • Az étrend ketogén, ezért a szakmai állásfoglalások szerint nem ajánlott sem normál testsúlyú, se elhízott, sem 1-es vagy 2-es típusú cukorbetegeknek. A Magyar Diabetes Társaság 2014-ben határozottan felhívta arra figyelmet, hogy a paleo diéta az inzulinhiányos anyagcsere állapotot akár súlyosan ronthatja, hosszú távon pedig vese- és májkárosodást is eredményezhet.
  • Ugyancsak nem ajánlatos paleózni sem kismamáknak, sem gyerekeknek egyrészt a túlzottan alacsony energiabevitel, másrészt az esetlegesen fellépő a kalciumhiány miatt.
  • Bár léteznek nagyon finom paleo ételek (szerintem extrém drágák), az étrend szigorú betartása esetén a táplálkozásunk könnyen egysíkúvá válhat, ami nem pusztán unalmas, hanem egy idő után egészségtelen is.

A bejegyzés trackback címe:

https://alakorvoslas.blog.hu/api/trackback/id/tr2513787686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.