Az Atkins-diéta és a valóság

2018. február 19. - dr. Farkas Kitti

Az Atkins-diéta az 1970-es években indult hódító útjára Amerikából. Azóta számtalan változata kialakult, itthon is népszerű, legismertebb hazai utánzata az Update diéta. A módszernek léteznek drasztikus és kevésbé drasztikus fajtái, és az ide sorolható programok általában több szakaszból állnak, de a lényeg a nagyon alacsony szénhidrát-bevitel. Az Atkins-féle fogyókúrák ugyanis azon az elgondolás alapulnak, hogy szénhidrát hiányában a szervezet elsősorban a saját zsírkészletét bontja le.

shutterstock_600121841.jpg

Kétségtelen, hogy ezzel be lehet indítani a fogyást, ugyanakkor nem árt tudni, hogy Atkins-diéta szakmailag az egyik a legtöbbet vitatott fogyókúrás módszer, amellyel számos orvosi tanulmány foglalkozott. Ezek alapján elmondható, hogy az ellenzők tábora nagyobb, mint a támogatóké. A legfőbb kritika pedig épp a diéta lényegét kérdőjelezi meg. A valóság ugyanis az, hogy alacsony szénhidrátbevitel mellett nem feltétlenül történik meg a zsírkészlet lebontása, erre csak a fehérjék lebontását követően kerül sor. A fehérjelebontás pedig izomvesztéssel jár. Az így esetleg kialakuló ún. ketózis nem kívánatos állapot, különösen kísérőbetegség esetén járhat veszélyekkel. Ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy a diéta mellett a rendszeres fizikai aktivitás az elhízás kezelésének másik fontos eszköze, ez pedig aligha lehetséges kellő szénhidrátbevitel nélkül.

Van olyan vizsgálat, amely igazolta, hogy az Atkins-diéta javítja a triglicerid-szintet (a vérben található zsírféleség), illetve a diéta egyes szakaszaiban a magas rostbevitel is hasznos a szervezet számára. Ugyanakkor, ami az én szempontomból most a legfontosabb, hogy egyetlen nagy esetszámú hiteles vizsgálat sem tudta azt bizonyítani, hogy az Atkins-diéta hosszú távon eredményes lenne, vagy az élettartamot meghosszabbítaná.

Az Atkins-diéta hátrányai és veszélyei:

shutterstock_525088390.jpg

  • Nem helyes, hogy az Atkins-diéta a szénhidrátokra osztja a főgonosz szerepét. Egyes szénhidrátok ugyanis fontosak többek között a szívbetegségek, a magas koleszterinszint elleni küzdelemben, javítják a bélműködést, így csökkentik a bélrendszeri daganatok kialakulásának kockázatát. Továbbá számtalan olyan vitamint és ásványi anyagot hordoznak, amelyeket elveszítünk a tápanyagcsoport jelentős mértékű kiiktatásával.

  • A diéta elején az alacsony szénhidrátbevitel miatt ketoacidózis léphet fel.

  • Állatkísérletek bizonyították, hogy a magas zsír- és fehérjebevitel hajlamosít malignitás és a szív- és érrendszeri betegségek kialakulására.

  • A fokozott ketózis miatt rossz szájszag keletkezik.

  • Az Atkins-diétát nem végezhetik terhesek, szoptatós kismamák, vesebetegek, illetve fokozott veszélynek vannak kitéve a cukorbetegek és a diuretikum-terápiában (vizelethajtó) részesülők.

  • Az Atkins-diétával kapcsolatban a hosszú távú hatásokról nem áll rendelkezésünkre információ, a leghosszabb követéses vizsgálat 1 éves időtartamú volt.

A Te sikeres fogyásod története nem az Atkins-módszeren alapul majd.

(folyt.köv.)

A bejegyzés trackback címe:

https://alakorvoslas.blog.hu/api/trackback/id/tr4213683108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vmarta 2018.03.24. 06:22:47

Köszönöm, nagyon hasznos írások!

Vmarta 2018.03.24. 06:22:51

Köszönöm, nagyon hasznos írások!

Kata Medgyesiné 2018.03.27. 20:45:45

Sikerült nagyon is újat megtudnom. Köszi!